Træng igennem støjen
I en tid, hvor forbrugerne dagligt modtager en overflod af henvendelser og budskaber, via e-mails, notifikationer, digitale annoncer mm., kan det være meget vanskeligt som virksomhed at holde overblikket samt; 1. Finde de helt rette og succesfulde markedsføringsaktiviteter. 2. Trænge igennem til sin målgruppe. 3. Få mest for sine markedsføringskroner.
Indlæg af Thomas H. Pedersen, CEO/Partner i Printbuy.dk
Danskernes brug af digitale- og sociale medier er steget voldsomt. Hele 90% af danskerne har en profil på et eller flere sociale medier.
Og da du sikkert ønsker, at din virksomhed skiller sig ud i markedet, og rammer målgruppen, der hvor det skaber den største respons, så handler det om at trænge gennem støjen.
Brugen af digitale- og sociale medier skaber tunnelsyn, hvilket gør det svært for annoncører at trænge igennem til forbrugerne. Selv mange af de virksomheder, der reklamerer online har tunnelsyn, og opnår en for snæver reach i forhold til andet markedsføring. Samtidig er Social Media-platforme billige at markedsføre sig på, og de fleste virksomheder er til stede, fordi alle andre også er det.
Vi har derfor forsøgt at gøre det overskueligt for dig, og gøre dig klogere på:
1. Hvordan din virksomhed finder det helt rette medie, der skaber opmærksomhed.
2. Hvordan du sprænger forbrugernes tunnelsyn online.
3. Hvordan du sikrer den respons du ønsker.
Digital markedsføring er ikke nok
En undersøgelse fra 2017, foretaget af PostNord i samarbejde med Hjaltelin Stahl, Neurons Inc. samt Ipsos, viste meget tydeligt, at der opnås de bedste resultater ved at kombinere det digitale medie med det trykte medie.
Undersøgelsen benyttede sig af neurovidenskabelige metoder, såsom eyetracking og hjernescanning, for at måle forbrugerens kognitive belastning, påvirkning følelsesmæssigt samt visuelle tiltrækningskraft, imens forbrugerne blev præsenteret for digitale og trykte reklamer.
Undersøgelsen viste tydeligt at:
Deltagerne havde nemmere ved at forstå en tekst og et budskab via det trykte medie, da den trykte markedsføring vækker nogle positive følelser i os mennesker.
De digitale reklamer i undersøgelsen skabte derimod kognitiv stress hos deltagerne, hvilket svækkede deres følelsesmæssige tilknytning til brandet. Effekten af brandkommunikation forstærkes når modtageren møder brandet, først på tryk, og derefter digitalt.
Norsk undersøgelse
En anden undersøgelse fra 2013 – foretaget på universitetet i Stavanger, Norge med 72 10. klasseelever viste, at der er forskel på, hvordan mennesker læser og forstår tekster på skærm og papir.
De 72 elever blev inddelt i 2 grupper og fik tildelt 2 tekster hver – en skønlitterær tekst samt en faglitterær tekst.
På forhånd blev elevernes ordforråd og læsefærdigheder kortlagt for at kunne korrigere variationer.
Den ene gruppe skulle læse teksterne i en pdf fil på skærm og den anden gruppe skulle læse teksterne på papir. Efterfølgende skulle eleverne besvare spørgsmål, for at se hvor godt de forstod teksterne.
Resultatet af undersøgelsen var overbevisende, og viste, at eleverne, som læste teksten på skærm, havde den klart dårligste forståelse.
Ovenstående viser klart, at papir taler til menneskers følelser, og det bør du udnytte i din markedsføring.
Mennesker kan bedre leve sig ind i tekster på papir end på en skærm, og skriver man tekster i hånden, aktiverer man nogle andre områder i hjernen, end hvis man skriver med et tastatur.
Selv den digitale mastodont, Google, anvender trykt markedsføring i forbindelse med deres Adwords. De fleste af os, har flere gange modtaget en rabatkupon på 600 kr. fra Google, til oprettelse af Adwords-annoncer.
Kombineret med digital markedsføring, har Google nemlig fundet ud af, at det trykte medie kan noget, som digitale medier ikke kan – nemlig trænge igennem støjen, skabe et rum til fordybelse samt give modtagerne en følelse af at være vigtige og værdsatte.<br>
Personaliseret markedsføring
Google bruger endvidere Personaliseret markedsføring – også kaldet Respons markedsføring. Det er den absolut mest effektive markedsføring, der findes.
Ikke alle dine kunder er ens. Så det skal din markedsføring da heller ikke være! Så enkelt kan det beskrives!
Med Personaliseret markedsføring eller Respons markedsføring, som det også kaldes, er mulighederne næsten uendelige, og du får rigtig meget ud af dine markedsføringskroner.
Konceptet er, at alle led i en kampagne, skal tilpasses den enkelte modtager – uanset om vi taler om offline eller online, er alle medier gjort personlige.
En personaliseret Direct Mail, brochure og/eller brev, rammer modtageren meget effektivt med sit budskab. Endvidere sikrer denne personlige markedsføring, at din virksomhed skiller sig ud i markedet, hvilket alle jo gerne vil. Er det ikke det markedsføring handler om?
Personaliseringen af alle led i din kampagne, kan udføres både på tryk og digitalt. Og det er kombinationen af de to medier, der skaber den store værdi og respons fra din målgruppe.
Du kan endda løbende følge responsen via en mobil-app, der gør din kampagne 100% målbar.
Bæredygtig branding
En anden styrke ved at anvende tryksager i sin markedsføring er at trykindustrien samt papirindustrien, er bæredygtige industrier, der arbejder under en række miljøkrav. Det betyder, at de fleste danske og europæiske trykkerier har flere certificeringer, der sikrer en bæredygtig og miljøvenlig produktion af tryksager.
De mest kendte miljømærker herhjemme er Svanemærket, FSC, PEFC og ISO.
Endvidere er brugte reklamer og diverse tryksager ikke affald, men derimod en vigtig ressource, der kan genanvendes op til 7 gange til f.eks. toiletpapir, køkkenruller, avispapir, æggebakker, emballage, mv. Så faktisk opnåes der en co2-gevinst.
Vidste du f.eks. at de seneste fem år er skovarealet i Europa vokset med, hvad der svarer til Danmarks størrelse. Dette skyldes, at der såes 3 nye træer, for hver gang, der fældes 1 træ. Europa er i dag dækket af over 44% skovareal.
Det hænger ikke helt sammen med myten om, at tryksager er spild af ressourcer, og at tryk- og papirindustrien ødelægger skovene.
Der er stadig stor mangel på viden omkring internettets miljømæssige belastning, hvilket betyder, at miljøpolitiske argumenter om internettet, som alternativ til tryksagen, kan føre forbrugeren bag lyset.
De undersøgelser, der er udført, viser, at der med stor sandsynlighed er en højere CO2-udledning forbundet med at læse f.eks. en tilbudsavis på internettet – i forhold til at læse en tilbudsavis på papir. Dette skyldes bl.a. det store grafikindhold, der er i en elektronisk tilbudsavis.
Har du brug for hjælp, sparring mm. til din trykte markedsføring, og/eller er du nysgerrig på hvordan din virksomhed kan drage fordel af at kombinere det trykte medie og de digitale medier – så er du velkommen til at kontakte os.
Læs mere om Direct-Mails.